Menu Close

Proje No: 120K601

Proje Adı: Öğretmen Yetiştirmede Sanal Sınıf Simülasyonlarının Kullanımı

PROJENİN AMACI VE ÖNEMİ 

Projenin amacı, yükseköğretimdeki öğretmen yetiştirme programlarının ders içeriklerini zenginleştirmeye yönelik simülasyon destekli çevrimiçi öğretmen eğitimi içeriği geliştirmek ve öğretmen eğitiminde Sınıfta simülasyonunun kullanılması ile gerçekleşecek, simülasyon destekli öğretmen eğitiminin öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerine etkisini incelemektir. Karma öğrenme yaklaşımını esas alan bu projenin, yükseköğretimde öğretmen yetiştirme programı ders içeriklerinin çevrimiçi içeriklerle güçlendirilmesi ve sanal sınıf simülasyonlarının öğretmen yetiştirme müfredatına entegre edilmesine yönelik bir örnek teşkil etmesi amaçlanmaktadır.

Bu proje kapsamında;

1) Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi Programı için çevrimiçi ders modülleri tasarlanacak ve geliştirilecektir.

2) Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi, Öğretmenlik Uygulaması dersi kapsamında Sınıf Öğretmenliği, İngilizce Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri ile Matematik Öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarına uygulanacaktır.

3) Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitiminin yaygınlaştırılmasına yönelik faaliyetler yürütülecektir.

Projenin Önemi ve Özgün Değeri:

Pandemi ile birlikte eğitimde uzaktan öğretim yöntemlerinin kullanılması ihtiyacı doğmuştur. Özellikle de uygulama derslerinde hem yüz yüze hem de uzaktan öğretim yöntemlerini birlikte kullanmayı öngören harmanlanmış/karma öğrenme yaklaşımından yararlanmak daha da önem kazanmıştır. Mevcut öğretmen yetiştirme programları kapsamında yürütülen Okul Deneyimi, Öğretmenlik Uygulaması gibi dersler de uygulama dersi niteliği taşımaktadır. Bu proje bu uygulamalı derslerin uzaktan veya harmanlanmış/hibrit öğretim yoluyla da verilebilmesini sağlayabilmesi bakımından özgündür. Böylece bu proje ile öğretmen adaylarına sanal sınıf simülasyonları ile zaman mekân sınırlaması olmaksızın dersi planlama ve uygulama deneyimi imkânı tanınacaktır. Ayrıca bu projede sunulan alternatif öğretmen eğitimi yaklaşımı farklı disiplinler için de bir örnek teşkil edebilir.

Diğer yandan Sınıfta simülasyonunun ciddi oyun tasarımı ontolojisine göre tasarlanmış olması sayesinde öğretmen yetiştirmede kullanılmasının öğretmen adaylarının öğretmen adaylarının sınıf yönetimi, öz yeterlik, ders planlama ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi gibi öğretmenlik becerilerini geliştirebileceği öngörülmektedir. Bu proje sayesinde, akran öğretmen adaylarının, uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanlarının da zaman mekân sınırlaması olmaksızın sanal ortamda bir araya gelerek öğretmen adaylarını gözlemleme ve geribildirim yoluyla değerlendirmeleri sağlanacaktır. Bu açıdan bu proje, MEB ve Yükseköğretim kurumları arasındaki iş birliğini uzaktan ve harmanlanmış öğretimin avantajlarından yararlanarak öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini arttırması bakımından özgündür. Bu proje önerisi kapsamında da hem Milli Eğitim Bakanlığı hem de Yükseköğretim kurumlarına sanal sınıf simülasyonlarının kullanımını içeren çevrimiçi eğitim içeriklerinin öğretmen yetiştirme programlarına entegre edilmesine yönelik alternatif bir öğretmen eğitimi yaklaşımının sunulması bakımından önemli görülmektedir.

ORGANİZASYON

Organizasyon; Hasan Kalyoncu Üniversitesi Eğitim Fakültesi yürütücülüğünde, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Üniversitesi ve Kalyoncu İnovasyon ve Teknoloji Transfer Ofisi (KALİTTO) işbirliğinde TÜBİTAK desteği ile düzenlenmektedir.

Dr. Öğr. Üyesi Özge KELLECİ (Yürütücü)

Görev yaptığı kurum: HKÜ Eğitim Fakültesi

Bölüm: Eğitim Programları ve Öğretimi

Çalışma Alanı: Eğitim Teknolojileri, Çevrimiçi Öğrenme Ortamları, Öğretmen Eğitimi

Projedeki Görevi: Proje Yürütücüsü

Prof. Dr. Veysi İŞLER (Danışman)

Görev yaptığı kurum: Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölüm: Bilgisayar Mühendisliği

Çalışma Alanı: bilgisayar grafiği, modelleme ve simülasyon, oyun teknolojileri ve yapay zeka

Projedeki Görevi: Danışman

Prof. Dr. Ebru Kılıç ÇAKMAK (Danışman)

Görev yaptığı kurum: Gazi Üniversitesi

Bölüm: Gazi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü

Çalışma Alanı: Uzaktan Eğitim, Eğitim Teknolojisi, Öğretmen Eğitimi, Teknoloji Entegrasyonu

Projedeki Görevi: E-içeriklerin geliştirilmesi, veri toplama araçlarının geliştirilmesi, Gazi Üniversitesi-BÖTE Bölümünde uygulamanın gerçekleştirilmesi, veri analizi ve raporlaştırma

 

Prof. Dr. Devrim ÇAKMAK (Danışman)

Görev yaptığı kurum: Gazi Üniversitesi

Bölüm: Gazi Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi BölümüMatematik Eğitimi Anabilim Dalı

Çalışma Alanı: Uygulamalı Matematik, Matematik Eğitimi

Projedeki Görevi: Danışman

Prof. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK (Danışman)

Görev yaptığı kurum: Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölüm: Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

Çalışma Alanı: Sosyal bilim araştırmalarında yöntem geliştirme, veri analizi, izleme ve değerlendirme, ölçek geliştirme ve uyarlama

Projedeki Görevi: Danışman

Prof. Dr. Bülent KÜÇÜKERDOĞAN (Araştırmacı)

Prof. Dr. Bülent Bahri Küçükerdoğan

Görev yaptığı kurum: HKÜ İletişim Fakültesi

Bölüm: Radyo, Televizyon ve Sinema

Çalışma Alanı: Radyo-TV Sinema

Projedeki Görevi: Ders kayıt çekimleri, kurguları ve montajları süreçlerinde danışmanlık

Prof. Dr. Feyza DOYRAN (Araştırmacı)

 

Görev yaptığı kurum: Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölüm: İngilizce Öğretmenliği

Çalışma Alanı: 

Projedeki Görevi: Araştırmacı

Dr. Öğr. Üyesi Nuri Can Aksoy (Araştırmacı)

Görev yaptığı kurum: HKÜ Eğitim Fakültesi

Bölüm: Sınıf Öğretmenliği

Çalışma Alanı: İlköğretim Matematik Eğitimi

Projedeki Görevi: Durum analizi, ders senaryolarının hazırlanması, ders kayıtlarının çekimi ve montajı, web tasarımı, veri toplama araçlarının geliştirilmesi, veri analizleri ve raporlaştırma 

Öğr. Gör. Dr. Taibe KULAKSIZ SABBAGH (Araştırmacı)

Görev yaptığı kurum: Sağlık Bilimleri Üniversitesi

Bölüm: Uzaktan Öğrenim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Çalışma Alanı: Eğitim Teknolojisi, Öğretmen Eğitimi, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi

Projedeki Görevi: Web sayfasının düzenlenmesi, e-içeriklerin çevrimiçi öğrenme ortamına entegre edilmesi, veri toplama araçlarının geliştirilmesi, veri analizi ve raporlaştırma, simülasyon destekli öğretmen eğitimi kullanım yönergesinin hazırlanması

Araş. Gör. Dr. Hatice Aydan KAPLAN (Araştırmacı)

 

Görev yaptığı kurum: Gazi Üniversitesi

Bölüm: Matematik Eğitimi

Çalışma Alanı: 

Projedeki Görevi: Araştırmacı

Araş. Gör. Dr. Sezin Seçer (Araştırmacı)

Görev yaptığı kurum: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi

Bölüm: Matematik Eğitimi Anabilim Dalı

Çalışma Alanı: Öğretmen Eğitimi, Matematik Eğitimi, Matematiği Öğretmen Bilgisi

Projedeki Görevi: Simülasyon destekli öğretmen eğitiminin gerçekleştirilmesini sağlama, veri analizi, raporlaştırma

Araş. Gör. Melike UÇAR (Araştırmacı)

Görev yaptığı kurum:  Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölüm: Eğitim Fakültesi, Sınıf Eğitimi ABD

Çalışma Alanı: Fen Eğitimi, Öğretmen Eğitimi, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi

Projedeki Görevi: Ders planlarının ve içeriklerinin geliştirilmesi, ders video senaryolarının oluşturulması ve çekimi, simülasyon destekli öğretmen eğitiminin yürütülmesi, katılımcılara ölçeklerin uygulanması, verilerin analizi ve raporlaştırılması

Öğr. Gör. Şeyma YILDIRIM (Araştırmacı)

 

Görev yaptığı kurum:  Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölüm: İngilizce Öğretmenliği

Çalışma Alanı: Öğretmen Eğitimi

Projedeki Görevi: Araştırmacı

Bursiyerlerin İsimleri

Büşra Göktaş Kayabaşı

Görev yaptıkları kurumlar:  Gazi Üniversitesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölümleri: Gazi Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim; Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim

Çalışma Alanları: eğitim programları, simülasyon tabanlı öğrenme, çevrimiçi öğrenme

Projedeki Görevi: web sitesinin geliştirilmesi, ders planlarının incelenmesi, sınıfta simülasyonun uygulanmasında teknik destek ve sürekliliğinin sağlanması

 

Öğr. Gör. Mehmet Emirhan Alan 

Görev Yaptığı Kurum: Bursa Teknik Üniversitesi

Bölümü: Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Çalışma Alanları: Film Yapım-Yönetimi, Belgesel Film- Politik Sinema, Sinema – TV Yapım ve Yönetimi, Sinema Tarihi

Projedeki Görevi: Eğitim videolarının ve içeriklerinin hazırlanması, montajı, sosyal medya hesaplarının oluşturulması, tasarım ve modelleme

 

Araş. Gör. Fatma Çiloğlan Konur

Görev Yaptığı Kurum: Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölümü: İngilizce Öğretmenliği

Çalışma Alanları: Öğretmen eğitimi

Projedeki Görevi: Simülasyon destekli eğitim videolarının hazırlanması, eğitim sürecinin takibi ve koordinasyonu, raporlama.

Araş. Gör. Büşranur Durmaz 

Görev Yaptığı Kurum: Hasan Kalyoncu Üniversitesi

Bölümü: İngilizce Öğretmenliği

Çalışma Alanları: Öğretmen eğitimi

Projedeki Görevi: Simülasyon destekli eğitim videolarının hazırlanması, eğitim sürecinin takibi ve koordinasyonu, raporlama.

PROJENİN SÜRECİ

Süresi: 9 ay (01.11.2021-31.07.2022)

Projenin Aşamaları:

Projenin sonunda ulaşılması beklenen üç hedef ve bu hedefler kapsamında yapılacak aşamalar şunlardır:

Hedef 1: Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi Programının Hazırlanması: E-İçeriklerinin Tasarımı ve Geliştirilmesi

Bu aşamada simülasyon destekli öğretmen eğitimi için e-içeriklerin tasarlanması ve geliştirilmesi hedeflenmektedir. Buna göre, öğretmen adaylarına Ders Planlama, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi kullanımı, Öğrenci Özelliklerinin Analizi ve Oyutma Düzenleri, Sınıf Yönetimi konularına yönelik eğitim videoları geliştirilecek ve Google Classroom çevrimiçi öğrenme ortamı aracılığı ile e-içerikler oluşturularak çevrimiçi ders modülleri tasarlanacaktır.

  • Simülasyon destekli öğretmen eğitimi kapsamında belirlenen konulara yönelik (ders planlama, öğrenme ortamı ve öğrenci özelliklerinin analizi, sınıfta teknoloji kullanımı, sınıf yönetimi) 4 adet ders planı ve ders içeriği geliştirilmesi
  • Oluşturulan ders planları ve ders içeriklerine göre 4 adet eğitim videosu senaryosu oluşturulması,
  • Oluşturulan ders senaryolarına yönelik proje danışmanları ve araştırmacıların da görüşleri alınarak gerekli iyileştirmelerin yapılması,
  • Ders senaryolarına göre, 4 adet eğitim videosu hazırlanması,
  • Ders videolarının içeriğine uygun olarak yönergeler, ek kaynaklar, Sınıfta simülasyonu görevleri ve öz değerlendirme sorularını kapsayan e-içerikler oluşturulması,
  • Ders videoları, kazanımlar, yönergeler, ek kaynaklar, Sınıfta simülasyonu görevleri ve öz değerlendirme sorularını kapsayan e-içeriklerin, Google Classroom çevrimiçi öğrenme ortamına entegre edilerek, simülasyon destekli öğretmen eğitimi çevrim içi ders modülleri oluşturulması.

Hedef 2: Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitiminin Gerçekleştirilmesi

Bu aşamada, HKÜ Sınıf Öğretmenliği, İngilizce Öğretmenliği ve Gazi Üniversitesi BÖTE bölümü, Matematik Eğitimi bölümü 4. sınıf öğrencilerine Öğretmenlik Uygulaması dersi kapsamında 12 haftalık simülasyon destekli öğretmen eğitiminin verilmesi hedeflenmektedir. Bu ana hedefe ulaşabilmek için ise aşağıdaki adımlar izlenecektir.

  • Simülasyon destekli öğretmen eğitimi katılımcılarına ve uygulama öğretmenlerine Sınıfta simülasyonunun kullanımına yönelik ön eğitim verilmesi ve Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi sürecinin tanıtılması,
  • Sınıfta simülasyonu yönetici modülü aracılığı ile uygulama öğretmeni, uygulama öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının hesaplarının oluşturulması, Uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim elemanlarının yönetici modülünde oluşturulan şubelere gözlemci öğretmen olarak atanması, Öğretmen adaylarının, bağlı bulunduğu uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanlarının şubelerine kaydedilmesi
  • Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine entegre edilen ve Hedef 1 kapsamında detayları verilen simülasyon destekli öğretmen eğitimi çevrimiçi ders modüllerini sırası ile uygulamalarının sağlanması,
  • Uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim elemanlarının öğretmen adaylarına Sınıfta simülasyonunun yönetici modülündeki sanal sınıf deneyim raporları üzerinden simülasyon destekli öğretmen eğitimi çevrimiçi ders modüllerindeki her bir modülün sonunda birer kez öğretmen adaylarına geribildirim vermeleri,
  • Öğretmen adaylarının bulundukları şube kapsamındaki akranlarının Sınıfta simülasyonundaki sanal sınıf deneyimlerini gözlemlemeleri ve simülasyon destekli öğretmen eğitiminin son çevrimiçi ders modülü aşamasında akranlarına geribildirim vermeleri,
  • Öğretmen adaylarının Sınıfta simülasyonu sanal sınıf deneyimlerini transfer edebilmeleri için gerçek sınıf deneyimi imkanının sağlanması.

Hedef 3: Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitiminin Yaygınlaştırılması

Bu kapsamda Yükseköğretimde simülasyon destekli öğretmen eğitiminin nasıl gerçekleştirilebileceğine yönelik uygulama öğretim elemanlarına ve yöneticilere kılavuzluk edilmesi hedeflenmektedir.

  • Simülasyon destekli öğretmen eğitimi kapsamında verilen çevrimiçi ders modüllerinin kitlesel çevrimiçi açık kurs (MOOC) olarak tüm paydaşlarla paylaşılması,
  • Proje çıktılarının duyurulmasının sağlanması amacıyla Yükseköğretimde Simülasyon Destekli Öğretmen Yetiştirme Çalıştayının düzenlenmesi,
  • Ayrıca proje çıktılarından elde edilecek verilerle Simülasyon destekli öğretmen eğitimine yönelik kullanım yönergesi de hazırlanması,
  • Web sitesinde proje çıktılarının paylaşılarak projenin yaygınlaştırılması.

23.06.2022 tarihinde 13:00-16:00 saatleri arasında HKÜ Eğitim fakültesi yürütücülüğünde, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Simsoft işbirliğinde Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi” çalıştayı gerçekleşti.

Örnek bir Tübitak 1002 proje deneyiminin tüm eğitmenler ile paylaşılmasının yanı sıra yürütücülüğünü HKÜ Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Dr. Öğr. Üyesi Özge Kelleci Alkan hocamızın yaptığı harmanlanmış öğrenme yaklaşımı ile öğretmen ve öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini geliştirmeyi amaçlayan “Öğretmen Yetiştirmede Sanal Sınıf Simülasyonlarının Kullanımı” başlıklı Tübitak 1002 projesinin içeriğini ve ilk sonuçlarını ilgili paydaşlara sunmayı amaçlayan çalıştayın açılış konuşmalarını; projenin yürütücüsü Hasan Kalyoncu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Özge KELLECİ ALKAN, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ebru Kılıç Çakmak, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi dekanı Prof. Dr. Mahmut Selvi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Eğitim Fakültesi dekanı Prof. Dr. Şener Büyüköztürk, Gazi Üniversitesi Rektörü Musa Yıldız ve Hasan Kalyoncu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Türkay DERELİ gerçekleştirdi. Açılış konuşmalarında Gazi üniversitesi rektörü Prof. Dr. Musa YILDIZ yapay zeka, dijitalleşme, oyunlaştırma, simülasyon gibi günümüzde önem arz eden unsurların eğitimde kullanımına iyi bir örnek teşkil eden bu projenin hem ulusal hem de uluslararası çapta katkı sağlamasını diledi.  HKÜ rektörü Prof. Dr. Türkay Dereli ise Sanal sınıf simülasyonlarının öğretmen eğitiminde harmanlanmış öğrenme yaklaşımı ile kullanılmasına imkan sağlayan projenin sonuçlarını içeren bu çalıştayın tüm paydaşlar için faydalı olmasını diledi.

Çalıştayın birinci oturumunda Proje yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Özge KELLECİ ALKAN Öğretmen Yetiştirmede Sanal Sınıf Simülasyonlarının Kullanımı başlıklı proje sürecini anlattı. Teorik ile uygulamalı öğretmen eğitimi arasında köprü kurma imkanı sunan ve öğretmen adaylarının mesleki becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir çerçeve program geliştirildiğini anlatan Dr. Öğr. Üyesi Özge KELLECİ ALKAN, bu eğitim programının ilk olarak Hasan Kalyoncu ve Gazi Üniversitelerinde uygulanması bakımından, elde edilen sonuçların hem ulusal hem uluslarası çapta alana katkı sağlayacağına dikkat çekti. Aynı zamanda geliştirilen bu çerçeve programın öğretmenlerin hizmetiçi eğitimi kapsamında da kullanılabileceğini belirtti. Proje kapsamında geliştirilen örnek çevrimiçi ders modülleri ve Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi Kullanım yönergesinin de hazırlandığını ve projenin resmi web sitesinde paylaşılarak kullanıcıların görüşlerine sunulduğunu ifade etti.

Çalıştayın ikinci oturumu proje araştırmacısı HKÜ Eğitim Fakültesi Öğr. Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Nuri Can AKSOY moderatörlüğünde gerçekleşti. Bu oturumda proje sürecinde Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimini gerçekleştiren uygulama öğretmenleri, öğretmen adayları ve uygulama öğretim elemanları deneyimlerini anlattılar.

Çalıştayın üçüncü oturumunda ise proje araştırmacıları Sağlık Bilimleri Üniversitesi’nden Öğr. Gör. Dr. Taibe KULAKSIZ SABBAGH projenin nicel bulgu ve sonuçlarını, Gazi Üniversitesi’nden Araş. Gör. Dr. Hatice Aydan Kaplan projenin nitel bulgu, sonuç ve önerilerini paylaştı.

Çevrimiçi ortamda gerçekleşen çalıştayın kaydı Simülasyon Destekli öğretmen Eğitimi Youtube kanalımızdan da izlenebilir.

 

Çalıştayımız

Simülasyon Destekli Öğretmen Eğitimi Uygulama El Kitabını indirmek için aşağıdaki görsele tıklayınız.

Galeride, projemiz kapsamında gerçekleşen toplantılar, etkinlikler ve çalışmalarımıza yönelik fotoğraflar yer almaktadır.

Adres : Hasan Kalyoncu Üniversitesi Havaalanı Yolu Üzeri 8. km. 27410 Şahinbey / GAZİANTEP
Telefon : 0 342 211 80 80 / Dahili 1228
E-Posta: siminteachprojesi@hku.edu.tr

Sosyal Medyada Bizi Takip Edin!